HTML

Minket az XMS szponzorál

Friss topikok

  • Csanády István: najó gyerekek, sicc a developers.iphonehungary.hu-ra légyszi, postolok a dolgokról egyet. (2008.08.20. 12:10) SEGÍTSÉG!
  • Csabi: Mondjuk ez elég rosszul hangzik. Miért probléma a rossz cím a szerződésben? Az AppStore-os bevétel... (2008.08.06. 12:23) Jogi útvesztők
  • kivancsi: Igen, erre már a postból is rájöttem, de konkrétan melyikre? (2008.08.01. 10:53) Örülés, tapsikolás
  • Bryton: Remélem sikerült megkapni a dev certificate-et, nekünk a UK Store-on keresztül simán ment... (2008.07.25. 18:42) Jogi aggályok
  • Barna: írjátok!! (2008.07.22. 14:58) Magyarázzuk a bizonyítványt

Linkblog

Elköltöztünk

2008.08.16. 13:11 :: iphonedevel

Lassan itt az ősz, és mint a vándormadarak, mi is elköltözünk (a programozó a blogján éli ki az elnyomott írói vénája által okozott frusztrációt). Szóval új címünk: developers.iphonehungary.hu . Sajna a kommentek elvesztek, de hát ez van...

 

Ui: Nagyon vicces, ezt a postot 5 napja írtam, csak elfelejtettem kirakni. Bocsi.

Szólj hozzá!

SEGÍTSÉG!

2008.08.11. 01:34 :: iphonedevel

Ha valaki töltött már fel App Storeba légyszi dobjon egy mailt az istvancsanady kukac gmail pont com címre, mert irgalmatlanul szopunk a feltöltéssel. Köszi.

9 komment

Az érem másik oldala

2008.08.09. 00:58 :: iphonedevel

Ma feltöltjük az appot iTunes Store-ba és akkor írok egy hosszabb postot arról hogy hogyan működik ez az egész app store-osdi, és miket lehet beszopni (pontosabban miket szoptunk mi be).

Addig is, min dolgozunk most... Jailbreakelt iPhone-ra fejlesztünk. Ez az amit soha nem gondoltam volna, főleg nem ilyen formában, de hát jól megfizetik. Konkrétumokat egyenlőre nem mondhatok, de lehet hogy később sem, de nagy vonalakban azért írok a dologról.

Először is teljesen más világ a jailbreakelt iphone, mert kitágítja a lehetőségeidet, de viszont ez már nem a GUI-s összekattintgatós, legalábbis az elején. Először is a toolchain (a tört iPhone-hoz való SDK) beizzítása annyira nem egyszerű a 2.0-s OS-hez, még a leírások alapján sem, főleg mert csak régebbi leírások vannak, azóta meg módosult egy-két dolog, amit hogyha az ember kicsit figyelmetlen, akkor könnyű elszúrni. Amit fejlesztünk, az egy viszonylag komplex dolog, legalábbis olyan szempontból hogy használ kamerát, ami nincs hivatalosan supportolva, hangot, hálózatot, szóval sok mindent, teljesen más mint amit eddig csináltunk. A toolchaint szerencsére csak egy külső dolog leforgatásához kell használni, és reményeink szerint utána el is lehet felejteni.

A kamera használathoz óriási segítséget nyújtottak a Brytonos srácok (blog.bryton.hu), nekik külön köszönjük a segítséget. Egészen meglepő, hogy miért nincsen hivatalosan supportolva a kamera, annak ellenére, hogy a hivatalos SDK-val lehet használni (!) . Ha valakit érdekel, guglizzon rá, lehet találni bőven forrásokat, a PhotoLibrary.framework-ben van a bináris, ezt be is kell includeolni, és csupán a hozzátartozó header-t kell megkeresni, és csodálatosan működik, őszintén szólva jómagam meg is lepődtem hogy ennyire simán megy. Persze szimulátorban le se fordul, tehát mindenképpen device-on kell tesztelni.

Az audio felvételnél el se merem mondani mivel szívunk, mivel úgyse fogja elhinni nekem senki sem hogy ez egy megoldatlan probléma, pedig az. Szóval adott az Apple CoreAudio frameworkje, ami egy atomállat audio framework, ami olyannyira állat hogy tartalmazza az OpenAL implementációját is. (Értsd: OpenAL wrapper a CoreAudio fölé... Huhh.) Ez tud mindenféle durvábbnál durvább dolgot, felvenni lejátszani, formátumok között rohangászni, szűrőket, és audio unitokat implementálni. De valamiért iPhone-on senkinek nem sikerült MP3-ba felvenni. Van a SpeakHere nevű sample app, azt próbálja mindenki átberhelni, aztán mindenki elakad ugyanott: nem tudja senki hogy kéne az MP3 tulajdonságait helyesen beállítani. Nem találtam egy fórumot se ahol lett volna megoldás, pedig legalább volt 10 ezzel a témával foglalkozó topic. Furcsa.

Amúgy az jailbreake-elt OS 2.0-ra meglepően jól lehet fejleszteni a hivatalos SDK-val, megírod, lefordítod, SSH-n rámásolod, és megy. Nincs semmi hekkelgetés, átirogatás, csak átmásolod és ennyi. Én úgy érzem hogy a kamera használatát leszámítva, semmi gond nincs végülis ezzel az SDK-val, (jójó, a GPS support is kéne, de azzal kapcsolatban azért biztatóak a hírek). Mert oké hogy nem tudsz háttérben futtatni appot, de naés? Kit érdekel, de most komolyan. Egyszerűen így kell hozzáállni hogy Steve nem szeretné ha te háttérben futtatnál, úgyhogy olyan appokat kell tervezni, amiknek nem kell. És bár a fejlesztőnek nem kényelmes, de kit érdekel? Jójó, tényleg lehetne dolgokat csinálni, amik jók lennének ha háttérben futnának, de szerintem egy kis tervezéssel elkerülhető az esetek többségében. Hacsak nem torrentezni akarsz a telefonodon, de azt meg gondolom nem akarsz. (Ne jöjjön nekem valami okostojás hogy nem csak a torrentnek kéne háttérben futni, köszi tudom.)

Szólj hozzá!

Címkék: jailbreak toolchain sdk

Jogi útvesztők

2008.08.03. 01:11 :: iphonedevel

Mivel sok embernek felvetődött hogy nem szívhatjuk-e meg jogi dolgokkal, ezért utána jártam a dolgoknak, és szegényes jogi tanulmányaimat felfrissítve kibányásztam hogy végülis mit szabad egy fejlesztőnek és mit nem. Kis jogi gyorstalpaló hozzánk hasonló helyzetben lévőknek! (Ha jogász olvasná a posztot, és esetleg valami téveset írnék, akkor hálás lennék ha kijavítana.)

A szabadalmi jognak 3 fontos eleme van: trademark (védjegy), copyright (szerzői jog), és patent (szabadalom).

Trademark:

Ahogy a Wikipedia írja: A magyar védjegytörvény 1.§ (1) szerint védjegyoltalomban részesülhet minden grafikalilag ábrázolható megjelölés, amely alkalmas arra, hogy valamely árut vagy szolgáltatást megkülönböztessen mások áruitól vagy szolgáltatásaitól.

A védjegyet lajstromba kel venni, és addig érvényes amíg fenntartod. Védjegy lehet a logod, a sörösüveged formája, a betűtípusod, vagy akár a T-Mobile magentája (!). Számunkra ez annyiban fontos, hogy pl a Tetris illetve a Space Invaders trademarkos, tehát ezen a néven nem adhatsz ki játékot. Tehát a trademarknak elsősorban marketinges következményei vannak.

Copyright:

Ez biztosítja, hogy a te kódodat/könyvedet/zenédet/képedet stb. te értékesítheted. Ahogy a nevében is benne van, a szerző joga. Minden szellemi alkotásra vonatkozik, persze van ahol a hasonlóságot nehéz bizonyítani, pl. iparművészeti alkotások esetében. Ami egy programozó számára érdekes, az az, hogy pl. ilyen retro játékoknál pont ugyan azokat a hangokat nem rakhatod bele, (nagyon hasolót, amit te csináltál természetesen igen), vagy az eredeti játék képeit/textúráit sem használhatod, nekünk például ezért kellett megváltoztatni a Space Invaders lényeit. Kopirájt örörkre a tiéd, legalábbis amíg meg nem halsz, és van örökösöd.

(OFF:Személyes vonatkozásként annyit, hogy itthon semennyit sem ér kvázi a szerzői jogod, édesanyám iparművész, és még régebben mikor tárgyakat tervezett a 3/4-ét megtaláltuk szinte egy az egyben lekoppintva, aztán nem lehet valójában semmit csinálni, perelsz 5 évig, megnyered, és?? Na mindegy...)

Szabadalom:

Na, ez a LEGESLEGLEGLEGizgalmasabb.

Szabadalmazható minden

  1. új,
  2. feltalálói tevékenységen alapuló,
  3. iparilag alkalmazható műszaki megoldás

Akié a szabadalom, az a kiskirály, minden joggal rendelkezik a találmány felett. A magyar szabadalmi jog erősen különbözik az USA szabadalmi jogától, USA-ban ugyanis olyat is le lehet védeni hogy gameplay. De itt viszont az idő nekünk dolgozik, jó hírem van... A szabadalom 20 évig érvényes (ha addig meg nem támadják, és a szabadalmas befizette a fenntartási díjat) és utána közkinccsé válik. JUHÚ! Tehát ami húsz évnél régebbi, az tutira mehet. Tetris, Space Invaders, Tank Wars mind ilyen sőt, a Pong is, tehát gameplay problémáink nem lehetnek, abba nem köthet senki.

 

Tanulság: ha csinálsz valami hasonlót ahhoz amit már valaki csinált, akkor:

  1. ne használd a logóját, nevét stb.
  2. ne használd az ő hangjait/textúráit/képeit stb.
  3. nézd meg hogy nincs-e valami része leszabadalmaztatva a cuccnak

Az utolsó pontban nagy segítséget nyújthat az USA Patent Office honlapja, illetve itthon a PIPACS nevű szabadalomkereső rendszer. Ja és mindhárom téma elég jól le van írva a magyar wikipedian, szóval azt is érdemes túrni!

Sokan ellenségesen állnak a szabadalmi joghoz, hogy mi az hogy a Tetris trademarkos, hogy nem nézhet ki ugyanúgy a játékom mint a másik, és mi az hogy nem irnyíthatom ugyanúgy. A dolog kétélű, hiszen gyakran sok trademark köznyelv elemévé válik, (Coca Cola, Tetris) és ráadásul a nagy multik szeretik ész nélkül szabadalmaztatni a kereket is, legfeljebb ha valaki megtámadja akkor elvesztik a pert, és ezért gyakran igazságtalannak érezzük a dolgot, pedig egyáltalán nem az. A cégek dollármilliárdokat ölnek egy-egy trademarkba, egy jól eltalált karakterben is jelentős szellemi munkája van sok embernek, és azt hiszem teljesen érthető hogy védik ezeket a dolgokat. A probléma csupán az alkalmazásban van, hogy nem látunk arany középutat, hiszen az USA-ban mindent le lehet szabadalmaztatni, teljesen agyament dolgokat akár, itthon meg sok mindent, csak nem ér semmit. (Legalábbis az átlagembernek persze, akinek többnyire ingét gatyáját felemésztené egy ilyen szabadalmi per, pedig pont az átlagembernek lenne extrém fontos.)

Remélem segítettem pár embernek ezzel a posttal, hamarosan írok valami szakmait is, hogy mennyiben változott a véleményünk az OC-ről, XCode-ról, és az iPhone fejlesztés viszontagságaitról általában.

6 komment

Kész vagyunk...

2008.07.31. 21:26 :: iphonedevel

Kész vagyunk, és totál kész vagyunk (dejó szóvicc istenem). Elég nagy lett a cucc 15 000 sor, amiből mondjuk 10 000 sor az engine, ami viszont elég jópofa lett, sok játékot fogunk még ebből csinálni. A Tank Wars-t és a Pong-ot lehet ketten is játszani, a Space Invaders (ami alien hunter néven lesz beírva) és a Tetris (ami meg blocks lesz) értelemszerűen egy játékos. Az utolsó képen a creditset látjátok, az folyik felfelé. A menüben természetesen mindegyik játéknak van kkis ikonja, amit akkor látsz ha aktív a menüpont. Megoldottuk az iPhone appok legnagyobb paráját: nem gáz ha hívásod érkezik miközben játszol, mert lementi mindig az app állapotát, és oda tér vissza ahol abbahagytad, ez persze a sima kilépésre ugyanúgy érvényes. A játékok meüjébe úgy tudsz belépni hogy kicsit megrázod a telefont; ez eléggé képernyőkímélő megoldás, nem vesz el sehol egy pixelt sem a menü gomb, persze be van lőve hogy mondjuk azért a buszon ne lépkedjen ki a menübe folyton. Tetrisben választható a színösszetétel, TankWarsban meg generáltathatsz magadnak minden féle pályát, reményeim szerint az upgradeben meg már rajzolhatsz is majd. A Pong 2 játékos módját imádják az emberek, mindenki kapkodja ki a kezemből hogy nyomjon egy játékot, és szerencsére eddig aki látta csak jót és szépet mondott. Minden javaslatot nagyon nagyon szívesen fogadunk, ha van kedve valakinek, írjon és nyomogathatja meg tesztelheti ha meg tudunk beszélni egy időpontot ... Na de helyettem beszéljenek a képek, videó akkor lesz ha feltöltöttük iTunes-ra, ami holnap, vagy holnap után megtörténik.

Szólj hozzá!

Címkék: játék space tank wars vége screenshot tetris pong invaders

Örülés, tapsikolás

2008.07.25. 21:36 :: iphonedevel

Megkaptuk a certificatet. És már fut device-on:) Komolyan mondom, úgy örültem, mint már régen. A simulator meglepően jó, minden úgy működött ahogy device-on működik, leszámítva persze az OpenAL-t, de szerencsére iPodon tényleg full featured, nagyon jól megy.

A certificate megkapása kicsit körülményes volt. Írtam két e-mailt, nem válaszoltak. Felhívtam az U.S. store-t, azt se tudták hogy mi van, kivel kéne beszélni, fogalmuk nem volt. U.K. store-nál meg nem vették fel, várható várakozási idő: 15 perc, aztán 20 percnél az ember feladja. Úgyhogy írtam az egyik developer fórumra, hogy ez és ez van, mit csináljak, láss csodát, egy nappal később kapom az e-mailt:

Dear Mr Csanády,

Thank you for contacting the Apple Developer Connection regarding your iPhone Developer Program Enrollment.

Please accept our apology for the delayed response.

We are currently in the process of reviewing your iPhone Developer Program enrollment information.

In reviewing your information we have found that the billing information entered for your iPhone Developer Program purchase does not match your enrollment information.

So that may verify your identity, we ask that you please fax a copy of your government issued photo id to us at 408-974-1053. Alternatively, you may email the required documents to us in either .JPG or .PDF format by replying to this email with your details attached.

When faxing this information to Apple, please include your Enrollment ID number
< ************ > which was provided to you upon submission. You may also email the required documents to us by replying to this email with the documents attached.

Thank you for your assistance.

Best regards,

Lenja Voelker

Szóval személyit bescannel, elküld, 10 perc múlva már meg is volt:)

A másik nagy izgalom az a device-ra való felhekkelés volt. Az ember azt hinné, pikk-pakk megy, de egy frászt. Először is gyártatnod kell magadnak egy certificatet, és le kell töltened egyet az Program Portal-ról, és utána be kell állítani XCode-ban a Code Signing Provisioning Profile-t, ami finoman fogalmazva sem ment gördülékenyen, és ahogy Google is mutatja nem csak nekünk gyűlt meg a bajunk ezzel. De most végre minden sínen van, már csak attól félünk hogy állítólag Apple-ék akár 3-4 hetet is szüttyögnek az appokon mielőtt store-ba engedik, ami érthető persze, hogy nem akarnak minden szennyt beengedni. De közel vagyunk, nagyon közel:)

6 komment

Címkék: apple certificate

Jogi aggályok

2008.07.16. 23:31 :: iphonedevel

A játékokkal kapcsolatban is felmerültek jogi aggályaink, és a  certificate-tel is.

A játékokkal kapcsolatban az hogy a Space Invaders trademarkolt név, de sebaj majd fut Alien Hunter néven... De sajnos az invader-ek copyrightosak, szal nem nézhet ki ugyanúgy, úgyhogy rajzoltunk saját alieneket. A gameplay-re szerencsére csak szabadalmat lehet rakni, ami viszont csak 20 évig érvényes, ami lejárt, még ha szabadalmaztatva is volt. A Tetris trademarkos, úgyhogy blocks, vagy bricks néven fut majd, a Tank Wars-szal és a Pong-gal nincs gond.

A certificate-tel meg az a gáz hogy az Apple nem ír vissza, úgyhogy ahogy az egyik kommentelő javasolta, megvettük a UK Apple Store-ban, és reménykedünk hogy nem lesz belőle probléma, elvileg holnap már megkapjuk. Az én véleményem az, hogy az Apple le fogja szarni hogy hol vettük meg a certificate-et, mivel mikor majd feltöltjük az App Store-ba, akkor majd megadjuk a jó címet, a certificate pedig csak ahhoz kell hogy device-on tesztelessük a cuccost. Nektek mi a véleményetek?

Ja és egy shot az invader átalakított verziójából, lebontható pajzsok meg minden.

5 komment

Címkék: apple jog appstore

Nem kéne ezen bebukni...

2008.07.12. 13:37 :: iphonedevel

Már majdnem kész vagyunk, Apple visszaigazolta a certificate-et, klikk klikk, regisztrálás, örülés, erre a fizetésnél nincs ott Magyarország.

 If you do not see your country listed here, please contact us for further assistance.

 

Remek. Írtunk mailt az Apple-nek, és várjuk a választ. Őrjítő ez így, hogy tényleg majdnem ott vagyunk már az iTunes store upload gombjánál, és erre kell várnunk. Este lesznek shotok a játékokból.

Amúgy minden elfogultság nélkül, szerintem a store-ban lévő fizetős appok igen nagy része nem nagy durranás... Találtunk olyan progit, ahol a fejlesztő annyira nem volt képes hogy a sample program-ban lévő hátteret se cserélte le. Szóval én erősebb mezőnyre számítottam, persze meglátjuk hogy mi lesz egy hét múlva amikor már mindenkit beengedtek. De akik most vannak fent, azok eddig teljes Apple supportot kaptak, Apple engineerek válaszoltak a kérdéseikre, tudtak device-on tesztelni, szóval elég nagy előnnyel indultak, és mégsem hemzseg a sok átütően jó alkalmazás. Szóval reménykedünk. Most már csak az Apple-ön múlik. We want Apple Hungary :( ...

7 komment

Címkék: apple appstore

Magyarázzuk a bizonyítványt

2008.07.08. 23:21 :: iphonedevel

Bocsánat a kedves érdeklődőktől hogy nem postolunk, csak irgalmatlan hajrá van, hajnaltól hajnalig kódolunk. Kész a framework, játékok félkészen, lesznek majd screenshotok is, csak nem akarunk spoilerezni, de nagyon jó lesz. Szerintünk persze. A végleges lista Space Invaders, Pong, Tank Wars, természetesen a Pong és a Tank Wars többjátékos módban is működni fog. Pénteken start, amiről persze lemaradunk, mert miért is kapnánk certificatet, de reméljük azért az első héten már beküldhetjük az App Store-ba. Tessék nekünk szurkolni.

 

PS: Beleírjuk-e a game-be hogy we want apple hungary?:D

3 komment

Címkék: közelavég

A tegnapiakhoz meg a mai termés

2008.07.04. 22:38 :: iphonedevel

Tegnap kikerültünk index.hu címlapra, hurrá. Látogatottságunk megdöntötte a háromnapos rekordot, 2000 emberrel (eddig 5 volt). Kedves kollégák, hozzáértők, és nem hozzáértők. A tegnapi posthoz csak annyit tennék hozzá hogy elnézést kérünk azon emberektől akiket a tréfásnak szánt perles mondat megbántott, igazából nem gondoltuk komolyan, szerintünk a perl egy pihe-puha kismackó, aki a legjobb barátunk, és feleségül is vesszük. Azoknak meg akik jófejek voltak köszönjük. Ja és köszönöm, én is tudok mondani 35 további platformot amire nehezebb fejleszteni.

Amúgy meg mi történt ma.

Kezdünk megbarátkozni az Xcode-dal, és a kis frameworkünk is kezd összeállni, szóval lassan tényleg közel az 1 játék/nap/fő célkitűzés. Tudniillik a kis frameworkünknek a célja az volt hogy ilyen jellegű játékokat mint a Space Invaders iszonyatosan gyorsan le lehessen kódolni, minden további nélkül, és így futószalagon gyárthassuk az appokat. Tisztára Java fíling, minden megvan ami kell. Nagyon barátságos. Szóval lehet kommentelni kívánságokat, milyen játékot látnátok szívesen, és akkor bekerül majd a wishlistre.

Ja és jobboldalra kikerült egy XMS logo, mivel ahogy az első postban is írtam Handrásnak köszönhetjük hogy csinálhatjuk a fejlesztést, mivel kisegített minket egy MacBook-kal. Köszönjük szépen. Ennyit mára, jóéjszakát gyerekek, ma már az Xcode és a fáradt fejlesztők is nyugovóra térnek.

2 komment

Címkék: a perl framework xms barátunk

Miért szopás iPhone-ra fejleszteni

2008.07.03. 16:11 :: iphonedevel

Elsősorban az Xcode miatt, másodsorban az Objective C miatt. (Lehet hogy négány dologban nincs igazam, vagy csak a beta miatt van de akkor is...) Hat érv az ellen amit csinálunk:)

Objective C 1

A Perl után a világ legocsmányabb nyelve höhö.... Elvileg OOP, és végülis tényleg az, de rengeteg fícsör híányzik belőle, amit az ember C++-ban illetve Java-ban megszokott. Nem tudsz példálul függvényeknél láthatóságot állítani, csak tagváltozóknál. Nincs osztályváltozó csak osztálymetódus. Ami nem baj, csak furcsa, az az hogy az osztályt interface-nek hívják, az interface-t pedig protocolnak, amit azzal indokolnak meg hogy amit te leírsz az nem az osztályod, hanem az osztályod FELÜLETE, ami módszertanilag igaz, de hogy miért kellett a jól megszokott terminológiától eltérni, az érthetetlen.

Objective C 2

Külön fejezet van a OC doksijában arról hogy hogyan lehet OC és C++ kódot együtt használni... Elvileg. Azonban egy kis guglizás után rájössz hogy nagyjából sehogy. Annyi szenvedés összerakni a C++ kódot az OC-vel hogy jobban megéri portolni.

Xcode 1

Használtam már jó sok IDE-t, eclipse, MS különböző IDE-it, de még a Dev-C++-t vagy Code::Blocksot is, de az Xcode ha nem is mondom hogy mindet alulmúlja, de iszonyat szívások vannak vele. Kitörölsz egy forrásfájlt, majd fél óra múlva fordítasz egyet, és még mindig bele akarja fordítani. Király. (Megjegyzem lehet nem szeretni az MS-t de a fejlesztő környezeteik fantasztikusak.)

Xcode 2

Csomószor van olyan hogy kapok iszonyat linker errort, olyan symbolokra amiket nem is én írtam, tehát valami standard könytárbeli cuccra, pedig csak #import  direktívát használok, ami elvileg okos include, olyan mint a Java importja. Sebaj rebuild all. Semmi változás. Clean all targets. Semmi. Kézzel kitörlök mindent, semmi. Újra indítom az Xcode-ot erre lefordítja. Na köszi.

Xcode 3

Na hát ez volt az egyik kedvencem... Csinálok egy sima szövegfájlt az IDE-n belül, és egy kis kód használta volna azt. Megírom, lefordítom elszáll... Na gondolom rossz a parser, vagy valamit elírtam a szövegben. Egy órán át debuggoltam, végül látom hogy nem tudja megnyitni a fájlt (normális ember ezt nézné meg először, nem?:P). Erre kiderült hogy az Xcode az IDE-n belül létrehozott szövegfájlomat nem másolta bele a resource-ok közé, pedig eddig mindig. Nosza, kézzel belerakom, láss csodát megy.

iPhone SDK finomságok

Én elfogadom hogy nagy a hajtás az Apple-nél, és tényleg rövid idő alatt kellett összerakni az SDK-t, de hogy ennyire aluldokumentált legyen az hihetetlen. Következő érdekes dolog történt... Nézegettük hogy a hang manager-ünket mibe írjuk, egyértelműnek tűnt az OpenAL, de sehogy sem sikerült működésre bírnunk, találtunk is egy (azaz 1 db) fórumtémát erről az apple.com-on de ott sem írtak semmit, nem válaszoltak. Na sebaj, legyen CoreAudio, ami az Apple saját audio apija. Iszonyatosan profi, nagyon robosztus, nagyon masszív, és nagyon bonyolult. Nekiálltam elolvasni a doksit, 80-ik oldal környékén bukkantam rá az OpenAL-ről szóló két mondatra, amiből kiderült hogy a OpenAL csak egy wrapper a CoreAudio fölé (!!!), magyarul az OpenAL-nek ami az ájfónon van semmi köze az igazi AL-hez. Biztonság kedvéért én is feltettem a kérdést az Apple fórumain, hátha írnak valamit, következő nap válaszolt valaki, hogy az AL csak device-on megy, szimulátoron nem, viszont device-on full featured.. Kösz. Apple-ék képtelenek voltak egy mondatot írni erről. Köszönjük, mínusz két munkanap.

28 komment

Invaders prealpha

2008.07.03. 12:26 :: iphonedevel

Höhö, még nagyon kezdetleges állapotban van de nem bírtam ki hogy ez a shotot ne rakjam fel... Issszonyat retro érzés, baloldalt az eredetiről videó....

3 komment

Címkék: játék space invaders

Handrás halleluja, és nem utolsó sorban start

2008.07.01. 22:51 :: iphonedevel

Ezzel a posttal ünnepélyesen megnyitom az iPhone developer blogot.

Amit a végére kéne írni

Ennek stilisztikailag, és logikailag a végére kéne kerülni, de most egy kicsit ide rakjuk, aztán a végén kifejtjük. Köszönjük Handrás, köszönjük XMS ( http://xms.hu ) ! Vegyetek macet Handrásnál. Sokat. Meg iPodot is. Meg projektorokat.

Mi van, kik, hogyan és mit?

Ketten, illetve kettőésfelecskén csináljuk a dolgot, Csanády István, Bálint Péter, és Jani Mátyás. Mindhárman a Pázmány Információs Technológiai Karának vagyunk hallgatói. Hogy mit? Fejlesztünk iPhone-ra, mert Steve Jobs atyánk bejelentette hogy nekünk azt is lehet, sőt még pár dollárcentet is utalna esetleg nekünk. A jelenlegi projekt egy oldschool game pack, amiben régi idők nagy játékait kódoljuk le, többek között a Tetrist, Dynat, Snake ésatöbbi ésatöbbi, és ha ezzel kész vagyunk akkor jöhet a mélyvíz.

Hol tartunk?

Az elmúlt két hétben összedobáltunk egy nagyon nagyon kényelmes frameworköt, amiben a játékfejlesztés annyira egyszerű, mint a Matyinak a komplex vonalintegrálás. Van audio/textúra/sprite/game és még rengeteg ilyesmi managerünk, és így naponta akár már több játékot is le tudunk kódolni, és reménykedünk hogy a 11-i startra kész leszünk.

Miért hálálkodunk Handrásnak?

Mert óriásit segített rajtunk. Tudniillik Péternek (továbbiakban Pötty) nincs macje, és eddig egy kölcsön macen dolgozott, amit viszont sajnos vissza kellett adnia, és mac nélkül maradtunk, viszont iPhonera csak macen lehet fejleszteni. Így elmentünk Handráshoz hogy vegyünk valami ótvar olcsó macet, amivel kihúzzuk két hétig. Végül egy kis ismerkedés és beszélgetés után Handrás felajánlotta nekünk hogy megszponzorál minket egy kölcsön MacBookkal a startig, amivel kvázi megmentette a fejlesztést, cserébe pedig majd ha lesz időnk valami normális saját oldalt csinálni, megreklámozzuk őt. Addig is XMS kedves, XMS jó, XMS szuper.

Te is ájfónfejlesztesz?

Akkor kommentálj, barátkozz, mond meg a tutit, mert iszonyat szívás, (gondolom már észrevetted az SDK hiányosságait ha kicsit beleástad magad a dologba, de erről lesz egy post nemsokára) és hátha segíthetünk egymásnak. Bár gondolom nem sokan vagyunk itthon, de próba szerencse.





 Ami nektek igénytelen 64x64 tga textúra, az nekünk a játék framework :)

1 komment